Visie en missie
Kiezel en Kei is een openbare school waar de kinderen naartoe komen om zich een aantal vaardigheden en houdingen eigen te maken, maar vooral ook om kennis en inzicht op te doen. Gelijkwaardigheid tussen mensen is een belangrijk uitgangspunt. Onze kinderen moeten respect op kunnen brengen voor waarden en normen van anderen, die zich onderscheiden in kleur, status, handicap, cultuur of geloof.
Een visie in delen: “Kiezel en Kei: méér dan kennis!”
- We streven een plezierig en veilig schoolklimaat na m.b.v. principes vanuit het Pedagogisch Vakmanschap* en ide methode Vreedzaam. We werken met afspraken en regels beschreven in ons gedragsprotocol.
- We geven instructie en zorg op niveau: 3 instructieniveaus, plusklassen en ondersteuning mede door onderwijsassistenten. We volgen de resultaten van de kinderen nauwgezet d.m.v. het leerlingvolgsysteem, door kindgesprekken, groepsbesprekingen en oudergesprekken.
- We benutten werkvormen m.b.t. samenwerken vanuit het coöperatief leren;
- We beschikken over vakdocenten muziek en zijn gestart met het geven van authentiek kunstonderwijs; door middel van kunst- en cultuureducatie leren leerlingen zichzelf, de omgeving, de maatschappij en de wereld te ontdekken en te begrijpen.
- Er is een goede afwisseling tussen het werken in werkboeken en het digitaal werken; We werken met chromebooks gr. 3 t/m 8, en ipads in groep 1-2.
- We benutten de chromebooks voor het extra inoefenen van de lesstof.
- Vanaf groep 5 maken ouders en kinderen een keuze tussen het volgen van Humanistisch Vormingsonderwijs of Geestelijk Vormingsonderwijs;
- De leerlingen in groep 6 krijgen een typecursus aangeboden tijdens schooltijd en oefenen thuis ook om sneller te leren typen.
- We streven een gezonde levensstijl na (dagelijks fruit en/of brood in de pauzes) en bevorderen het actief bewegen tijdens het buitenspelen.
*De leerkrachten geven les volgens de inzichten vanuit Pedagogisch Vakmanschap: “Zij doen wat goed is voor de leerlingen. Ook in de ogen van de leerlingen”. Relatie, Competentie en Autonomie vormen de basis.